Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Spad16
Inlägg: 331
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av Spad16 »

Jag har provat Kristall clear och det funkar, fast klisteriet är lite svag. Vit lim (typ casco) torkar också genomskinligt, men håller bättre. Jag har limmat riggning på dubbeldäckare med casco vitlim i 40 år , och riggnings vajrarna sitter kvar.
Kalle M
Inlägg: 125
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av Kalle M »

Liten uppdatering:

Tack igen för alla svar! Eftersom jag hade köpt Micro Kristal Klear för ett annat syfte, så kändes det som en bra idé att pröva hur det fungerade som lim. Det skulle ju kunna fungera som "adhesive" enligt vad det stod på burken. Och... Jo, det verkar ju fungera.
thumbnail_IMG_20240507_210955.jpg
thumbnail_IMG_20240507_210955.jpg (689.53 KiB) Visad 274 gånger
Ber om ursäkt för bildkvaliteten, biten närmast kameran är ca 3 x 5 mm så jag fick ju zooma in ordentligt. Och ifall ni sitter och undrar "Men vad i hela friden ÄR det där något?" så är svaret en HUD och bakom HUD:en en huv till en F/A-18 i 1/72. Absolut inga vikter att tala om i endera fallet, men håller ihop det som det ska hålla ihop gör det uppenbarligen, och limmet kladdar inte ner de genomskinliga delarna heller. Tror att jag har hittat en vinnare (för mig i alla fall) här!
Mike054
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 feb 2024, 13:25
Namn: Michael Åkerström

Re: Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av Mike054 »

Hej,
Många bra förslag på lim till fotots och klarplast. Här kommer ytterligare ett som funkar för vissa tillfällen, Micro Metalfoil adhesive.
Detta är ett vattenlösligt och riktigt ”klibbigt” lim som är mjölkvitt från början men som torkar helt klart. Funkarvsom sagt alldeles utmärkt i vissa lägen.

Vänligen Micke
Skriv svar