Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Knajd »

Jaha. Jag har kommit en bit på vägen med min SH37 i 1/72 och det är dags för fyrfärgskamouflaget. Hur görs det bäst? Jag har Gator's mask men den stämmer inte alls med verklighetens mönster. Maska med tejp, rita upp och pensla frihand eller har ni något annat förslag gott folk?
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Janne.S »

Jag har aldrig testat gators mask utan kört på med tamyia tejp och ögon mått. Vill du ha det exakt så dra ut en skiss av mönstret och skala det till 1/72 i skrivaren och klipp ut varje fält lägg över tamyia tejp och kopiera mönstret på tejpen, skär ut och maska.
Jag brukar börja med den minsta färgen först, sedan mellangrön, mörkgrön och slutligen Nato black.


Fritt saxat från myn byggtråd på ARC...en amris med bra smak och bra idéer :D

[quote name='RichardL' timestamp='1366956481' post='2503071']
Thanks for a great and informative build. I'm also building one behind the scene while taking notes from this excellent thread. I hope mine will turn out half as good. I won't be adding that much details as this will serve as my practice piece.

Bild

This is my very first attempt at the splinter camo. I'm employing a different masking process. At first, I thought masking this thing would be quite daunting, but it's turning out to be straightforward and gratifying. I enlarged the painting guide to the correct size and cut masks from it using a Tamiya masking sheet. I then used the "holes" in the painting guide to position the masks onto the model.

Bild
Bild
Bild
[/quote]
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Knajd »

Intressant. Tackar!

Någon idé om hur mycket arket ska förstoras upp i längd och bredd för att stämma med flygkroppen?
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Henrik R »

Jag tyckte att maska för varje färg inte var särskilt svårt.
Man börjar med den markant mest gröna färgen, sen stega nedåt i turordning tills du bara har den ljusbruna kvar.
jag har aldrig varit så mycket för målningsmasker, men det kan nog tänkas fungera tillfredställande om man är noggrann
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Robin Nilsson »

Mät en lättidentiferad sträcka på modellen (t.ex. längden av "skarven" där vingen ansluter till kroppen, längs vinkeln mellan vinge och kropp).
Mät samma sträcka på målningsanvisningen. Dela modellmåttet med det från ritningen så att du får en kvot.
Ex: Om måttet på modellen är 10 cm och motsvarande mått på ritningen är 8 cm -> 10/8 = 1,25 -> ritningen ska förstoras 25% -> ställ in 125% på kopiatorn (100% på kopiatorns inställning ger en "exakt" lika stor kopia).
Kontrollmät att kopian fått rätt mått.
Nu kan det "roliga" inträffa att kopiatoruslingen inte förstorar exakt lika mycket på längden och bredden. Om det blir alltför illa så får man kopiera två gånger, original -> kopia 1 och sen kopia 1 till kopia 2 och vrida kopia 1 90 grader inför den andra kopieringen.
Då får du räkna så här 9/8 blir 112,5 %, ställ kopiatorn på 112 -> 8 cm förstoras till 8,96, sen blir det 10/8,96 -> 111,6 % -> gör en med 111% och en med 112 % och se vilken som passar bäst.
Skillnaderna borde bli så små att det inte märks ;-)
Du ska givetvis använda de mått du mäter upp och inte mina exempel ovan ;-)
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Knajd »

Ska ta mig en titt Robin. Min Viggen har legat på is allt för länge.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Knajd »

Eftersom ni hjälpt mig med Viggenfrågor under mitt bygge ska ni få se hur det slutade. Jag är långt ifrån elajt men för att vara dålig är jag rätt bra!

Då var min spanings-Viggen färdig. Jag var nära att bli utbränd av att göra kamouflaget men jag hade faktiskt trott att det skulle bli än värre. En SH full med kamerakapslar och motmedel ser i alla fall Hin Håligt cool ut. Jag ljusade upp färgerna en aning för skaleffekt och för att de blir något mörkare efter vädring men jag kunde med gott samvete ha låtit den ljusgröna tonen vara oblekt. Vädringen är gjord med Pro Modellers wash och Tamiya vädringsset. Planet är en SH 37 från F13s Martin Röd, nummer 13.

Bild

Bild

Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Janne.S »

Strålande tjusigt! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Knajd »

Tackar. Jag var rädd att Tamiyatejpen skulle ta med färgen när den togs av men det släppte ytterst lite. Det tog nog inte mer än 5-6 minuter att finjustera färgerna.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Andre B. »

Inte helt lätt att fotografera fyrfärgsviggar. Ljuset ställer till en hel del med färgerna. Speciellt om det är lysrör och inomhus. Tycker det ser väldigt bra ut på den sista bilden.

Tidningen Scale Aircraft Modelling hade i sitt April nummer med en artikel om bygget av en AJ 37 där författaren (en grek som aldig set en Viggen i verkligheten) med bestämdhet hävdade att det svarta i Viggen kamouflaget var "black green/RLM 70" och inte mattsvart. Hans modell var på fotona ljusbrun, ljusgön, grön och mörkgrön.

Vill minnas att Hans Percy skrev en artikel i Fine Scale Modeler 1990 om färgerna i Viggen kamouflaget, dvs. ljusbrunt, ljusgrönt, mörkgrönt och svart. Tror aldrig jag sett att någon här har nämnt "black green/RLM70" för det svarta...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar