Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av jfall »

När diskussionen är igång. Jag har alltid undrat om man använder samma färg till helikoptrar, viggen och fordon i armen eller om färgerna skiljer sig på något sätt?

Jakob
Jakob Fall
AP
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Robin Nilsson »

Andre B. skrev:Inte helt lätt att fotografera fyrfärgsviggar. Ljuset ställer till en hel del med färgerna. Speciellt om det är lysrör och inomhus. Tycker det ser väldigt bra ut på den sista bilden.

Tidningen Scale Aircraft Modelling hade i sitt April nummer med en artikel om bygget av en AJ 37 där författaren (en grek som aldig set en Viggen i verkligheten) med bestämdhet hävdade att det svarta i Viggen kamouflaget var "black green/RLM 70" och inte mattsvart. Hans modell var på fotona ljusbrun, ljusgön, grön och mörkgrön.

Vill minnas att Hans Percy skrev en artikel i Fine Scale Modeler 1990 om färgerna i Viggen kamouflaget, dvs. ljusbrunt, ljusgrönt, mörkgrönt och svart. Tror aldrig jag sett att någon här har nämnt "black green/RLM70" för det svarta...

/ Andre

Att envisas med black green var väl lite extremt :-)
Däremot så är ju svart oftast inte riktigt svart men jag skulle nog ha försökt få till en lätt "gråton" i det svarta istället för att dra mot grönt. Viggen-byggaren i S.A.M kanske blev lurad av nån bild som drog mot grönt.
/ Robin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Andre B. »

Robin Nilsson skrev:
Andre B. skrev:Inte helt lätt att fotografera fyrfärgsviggar. Ljuset ställer till en hel del med färgerna. Speciellt om det är lysrör och inomhus. Tycker det ser väldigt bra ut på den sista bilden.

Tidningen Scale Aircraft Modelling hade i sitt April nummer med en artikel om bygget av en AJ 37 där författaren (en grek som aldig set en Viggen i verkligheten) med bestämdhet hävdade att det svarta i Viggen kamouflaget var "black green/RLM 70" och inte mattsvart. Hans modell var på fotona ljusbrun, ljusgön, grön och mörkgrön.

Vill minnas att Hans Percy skrev en artikel i Fine Scale Modeler 1990 om färgerna i Viggen kamouflaget, dvs. ljusbrunt, ljusgrönt, mörkgrönt och svart. Tror aldrig jag sett att någon här har nämnt "black green/RLM70" för det svarta...

/ Andre

Att envisas med black green var väl lite extremt :-)
Däremot så är ju svart oftast inte riktigt svart men jag skulle nog ha försökt få till en lätt "gråton" i det svarta istället för att dra mot grönt. Viggen-byggaren i S.A.M kanske blev lurad av nån bild som drog mot grönt.
/ Robin
Någon bild? Tror snarast att hans dator drog mot grönt. Att man tonar ner det svarta med grått eller kanske brunt känns väl inte helt fel. Men RLM 70 grönt känns inte rätt. Det roliga är att byggaren hävdar att infon kommer härifrån mer eller mindre...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Knajd »

Andre B. skrev:Inte helt lätt att fotografera fyrfärgsviggar. Ljuset ställer till en hel del med färgerna. Speciellt om det är lysrör och inomhus. Tycker det ser väldigt bra ut på den sista bilden.

Tidningen Scale Aircraft Modelling hade i sitt April nummer med en artikel om bygget av en AJ 37 där författaren (en grek som aldig set en Viggen i verkligheten) med bestämdhet hävdade att det svarta i Viggen kamouflaget var "black green/RLM 70" och inte mattsvart. Hans modell var på fotona ljusbrun, ljusgön, grön och mörkgrön.

Vill minnas att Hans Percy skrev en artikel i Fine Scale Modeler 1990 om färgerna i Viggen kamouflaget, dvs. ljusbrunt, ljusgrönt, mörkgrönt och svart. Tror aldrig jag sett att någon här har nämnt "black green/RLM70" för det svarta...

/ Andre
Tack. Vad jag sett är det mattsvarta på en fyrfärgs-Viggen mycket svartare än många andra färger på andra militärfordon. Svarta färgen verkar vara den i kamouflaget som var mest beständig mot slitage och sol, de andra kunde skifta rätt ordentligt. Speciellt längs med motorn.

I skala 1/72 tycker jag man gott kan köra mattsvart och försiktigt dutta i Vallejos blackgray om man nu måste experimentera.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Erik_G »

Den svarta vi hade till helikoptrarna när jag gjorde lumpen som hkp9 med 94-95 hade en mycket subtil dragning åt grönt, men knappt märkbart.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Andre B. »

Persdonligen så har jag alltid tyckt att den svarta färgen dragit åt grått eller brunt när den varit med ett tag.

Att människor, eller rättare sagt män ser dragningar åt grönt eller grått kan bero på färgseendet. Män kan ha större eller mindre fel när det gäller färgseendet har jag förstått. Kvinnor är av någon anledning inte färgblinda. Varför har jag inte en aning om. Har aldrig hört talas om någon färgblind tjej. Sen spelar genetiken in med. När jag seglade med en kapseglingsbåt fån Kalmar var halva besättningen färgblind. Det verkar som det finns "kluster" runt om i landet där fler män är färgblinda än på andra ställen.

Sen drar och speglar sig färger många gånger i varandra beroende på ljus. Vi målade kappseglingsbåten i Kalmar gul. När båten kom in i ljuset från lysrören så blev båten neongrön... *s*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Erik_G »

Hoppas verkligen inte jag har fel på färgseendet, med tanke på att jag är grafisk designer och arbetar med färger hela dagarna!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Janne.S »

testa här :D

http://www.xrite.com/online-color-test-challenge

Bara för att skryta så fick jag alla rätt :D

Tycker också det svarta i Viggen kammot har en dragning åt grönt, TAmyias NATO black tycker jag är den perfekta färgen!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Emil_Juhl »

Var tvungen att testa. Fick en 7'a.
Får väl vara nöjd med det.
Mvh
Emil Juhl
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Stellan »

Testade och fick en 4:a. Problemen verkar ligga just i det spektrum som blekta Drakenfärger lattjar i, blågrönt. Förmodligen är jag egentligen en perfekt 0:a men att det är blänk i skärmen, dålig inställning (skärmens och min...), trött och sur, allmänt mot allt, en av många dåliga dagar, osv.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar