Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Anders_Isaksson »

Otroligt, fascinerande!
Tycker att detta illustrerar det smått omöjliga att försöka hitta någon slags exakt färgmatchning mot förebilden eftersom den är ett relativt rörligt mål.
Tack återigen, Lars! :)
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av HenrikB »

Lars Befring skrev:försvarets färger:
Den färgade siffran visar kulören på varje färg, dvs utan svart eller vitt inblandat
Nu måste jag fråga när jag inte förstår. Att 093 står med lila färg, har det alltså signifikans?

Och tack för bilderna! 338 har jag letat efter nån bra idé om hur den såg ut.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Lars Befring »

Om man inte frågar får man inte svar

färg e komplicerat!

vi har en subjekiv verklighet och en fysisk

I den fysiska värden, dne jag mest bryr mig om, motsvarar en färg en viss våglängd av ljus!

enkelt eller hur

MEN!

den här våglängden kan beskrivas på en mängd olika sätt! man har traditionellt valt två olika system när det gäller att beskriva färgen som våglängden ser ut som för oss in-perfekta människor:

Färg-kartan typ RAL och andra där ett visst nummer motsvarar en bestämd färg, överdrivet kan man säga att 1 skulle kunna var vitt och 2 svart.
Färg-systemet typ NCS där varje siffra pekar på en viss egenskap hos färgen, typ svärta, vithet, nyans

DÄRAV... (det här n'blev längre än jag hade tänkt) om man tar den färgen som i det svenska FÄRGSYSTEMET benäms som 093 motsvarar det en viss färg-nyans. OM den färgen skulle visas i ett system med vitt, svart, Nyans (typ Lab eller NCS) skulle den se ut så här:

Bild

dvs när det gälle 093 är FÄRGEN vad vi skulle säga Lila men inblandningen av vitt och svart gör att det är en väldigt kulörfattig färg, På en Nymålad Viggen i neutral belysning skulle färgen, om man har bra färgseende, aldrig upplevas som "grön"!

MEN!!!!!!!!

som vi har sett spelar omgivning och slitage in!

med andra ord... gör som du vill =)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Fredrik Astlid
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Re: Bästa sättet att måla en fyrfärgs-Viggen?

Inlägg av Fredrik Astlid »

Är det bara jag som tycker mig se att tidigare målade viggar har oftast en mer grönblå mörkgrön och senare ommålade ser mindre blå ut?

Typ så här kan vissa delar på en viggen se ut medans andra delar har mer likt FC Sk37an på bilden.

Jag får till detta att stämma med min inre bild:

http://www.colorserver.net/showcolor.as ... 31&bkgr=80

Med den mörkgröna stämmer ej med senare målade ommålade viggen.

Har någon bild på en kärra där man ser skiftningen tydligt då man bytt typ nos bakkropp eller luftintag från en annan individ.

Jag har däremot nte sett den blågröna mörkgröna på t.ex. HKP9 och HKP4.
Skriv svar