Dodge "JEEP" i Sverige?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Björn B »

Köpte Italeris Dodge WC51 och tänkte bygga en gul bil från Svensk Flygtjänst men hittar nu inte bilder på dom. Jag satt för några månader sedan och tittade på någon bild för att se vad som skulle behöva fixas men det är helt bortblåst. Hittar inget i böckerna eller i datorn så jag behöver hjälp+ Har någon sett bilder och kan vidarebefordra info?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Stellan »

Har kollat i det jag har men kammat noll. Oroväckande brist på fordon på bilderna men man kanske har rensat och valt där flygplanen syns bäst? Vore roligt om du lyckades med konststycket att få till en korrekt målning/utförande. Kom de från FV eller var det separata köp? Kolla med SFF.
Stellan Schroeder Englund
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Någon gul Dodge har jag inte bilder på, men en röd Dodge i brandbilsutförande har jag fyra bilder på om det är av intresse.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Björn B »

Hittade denna film som visar bilen.http://lae.blogg.se/2013/february/skyraider-igen-4.html
Förarutrymmet ser nästan grå ut och en annan Dodge i bakgrunden likaså. Nästan som om det skulle vara US Navy.
Senast redigerad av Björn B den 04 okt 2020, 19:16, redigerad totalt 1 gånger.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Johan i Hok »

1000 tack Björn!Som jag har letat efter färgbilder på flygtjänsts Dodgar! Det här var verkligen en tidig julklapp :D Nu har jag inga undanflykter kvar utan får lov att börja bygga Dodge i alla möjliga skalor ;-)
Dessutom köpte jag mig en SAAB 17 på C4. Det var trevligt att träffas där. När jag kom hem insåg jag att jag borde ha köpt Chevrolet personbilen som fanns bland de övriga jag köpte. Har ett militärt reg-bevis liggande till en sådan.......
Vad gäller den grå färgen på Dodgen kan det vara den svenska gröna som bleknat till grå. Min Dodge,"Stjärna", är ljusgrå i färgen nu, men tittar man där sol och vind inte blekt är hon fortfarande grön.
Som ett ytterligare exempel på flygfilm med intressanta fordon bjuder jag på denna: http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movi ... /?q%3dflyg
Airtaco verkar ha använt sig av en blå Willys-jeep och Hagshults flygplats hade tydligen en Dodge som brandbil! Riktigt bra bilder på den senare.

Johan i Hok
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Björn B »

Hej Johan. Det var denna film jag tänkte på när jag pratade om att jag sett färgbild på bilen. Jag kom på det när jag väl hittade filmen.
Själv köpte jag Bedforden och den var som jag misstänkte för stor att plocka delar ifrån.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Johan i Hok »

Nåja, värre felköp har jag gjort, och jag får väl köpa den av dig om du inte vill ha den. Finns en sopbil i boken "Alla våra lastbilar" på Bedfordchassie om jag inte minns fel. Svart-vit bild, men den ska vara grön och röd enligt texten.


Johan i Hok
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Stefan S »

Kan det finnas något matnyttigt här?

http://www.tow.se/oldcartowdodge/s51inddodge.htm

Stefan
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Björn B »

Trevlig sida
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Johan i Hok »

Tow.se kan man gräva ner sig i hur länge som helst. Hade faktiskt glömt bort den! Tack för påminnelsen

Johan i Hok
Skriv svar