Dodge "JEEP" i Sverige?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av stefan karlsson »

Kul projekt, trist att bilderna kommit på avvägar.
Vill minnas att jag såg några bilder på Terrängbil.net för något/några år sedan - en person som köpt den (vad jag vet) enda kvarvarande bilen som fortfarande var gul och målad Svensk Flygtjänst. Har för mig att det var en livlig debatt eftersom den nye ägare skulle renovera till US original och sedan åka till Normandie - enligt vissa helt fel beslut eftersom det finns mängder av originalbilar att ge sig på, men bara ett fåtal som är i svenskt "original"
Jag känner förre ägaren men oturligt nog blev jag inte tillfrågad, annars hade jag nog köpt bilen. Den var klart cool

Tror att detta är tråden, men jag får tyvärr inte fram några bilder på min dator.
http://www.terrangbil.net/forum/index.p ... =normandie


Som kuriosa kände jag han som ägde 2 st Fairey Firefly som tillhört Svensk Flygtjänst, men han insåg att han aldrig skulle hinna renovera dem så de såldes till England och finns (senast jag såg dem) i Duxford.

Tanken var att rädda dragbilen för att kunna dra en av maskinerna, men så blev det aldrig. Både bil och flygplan är nu tyvärr sålda och förre ägaren till maskinerna har tyvärr lämnat jordelivet.

Lycka till.

Stefan
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Stellan »

:shock: Nej, NEJ, NEEEEEEEJ!
Stellan Schroeder Englund
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Johan i Hok »

Skit, jag såg den bilen i ett annat forum där den renoverades till det vanliga olivgrön-med-stjärna skicket. Där hävdade han att det var föregående ägare som målat den gul och försett den med Svensk flygtjänst text så jag tänkte inte så mycket på det. Om det var en av deras bilar hade det definitivt varit värt att spara den i det skicket! En liten tröst är att det hantverksmässigt verkar vara en mycket fin renovering som bilen genomgått!

Johan i Hok
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av stefan karlsson »

Johan i Hok skrev:Skit, jag såg den bilen i ett annat forum där den renoverades till det vanliga olivgrön-med-stjärna skicket. Där hävdade han att det var föregående ägare som målat den gul och försett den med Svensk flygtjänst text så jag tänkte inte så mycket på det. Om det var en av deras bilar hade det definitivt varit värt att spara den i det skicket! En liten tröst är att det hantverksmässigt verkar vara en mycket fin renovering som bilen genomgått!

Johan i Hok
Kan så vara att det var han själv som hade fuskat, det vet jag faktiskt inte - om det är så grämer jag mig inte lika mycket.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Johan i Hok »

Tja, jag har ju inte fått tummen ur med Stjärna så det får väl bli åt andra hållet, en renovering till ett gul bil istället. Eftersom hon ändå har fel motor( Fargo-motor) och ett hemmasnickrat flak så är det ju inte en så stor förlust.

Johan i Hok
Som lyckats dra av en pinnbult till Stjärnas grenrör nyss......
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Dodge "JEEP" i Sverige?

Inlägg av Johan i Hok »

Och skulle man få för mycket tid, pengar och ledig garageyta finns ju alltid den här:
http://www.blocket.se/varmland/Veteranp ... ?ca=17&w=3
Skriv svar