Svenska färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Svenska färger

Inlägg av Lars Befring »

bergwall skrev:Hej,
Intressant tråd. Jag har egentligen inte mycket att säga mer än några novisfunderingar.

Det där med färgens kulör, jag har lite svårt att greppa begreppet. Det är en teoretisk modell och sant för HSV?
det är ett rent teoretiskt resonemang. Jag brukar roa mig med att kolla grundkulören för olika färgen och ibland blir man förvånad, som tex 325, 322 att den är så gul som den faktiskt är
bergwall skrev:Eller fanns det "illgult" i en färgpyts någonstans i begynnelsens för Grön 322 och motsvarande lila för svart
Nope, nej, inte... Färgen blandas av ett antal grundpigment som varierar beroende på färgtillverkare och färgtyp, ett av pigmenten i den vanligaste svenska färgblandaren är tex en väldigt mörk ockra
bergwall skrev:Om man skulle göra samma dissekering av 507 i NCS så hamnar man på en kulör mellan Y och R (med gråton samt och mättnad därtill, för att fullända beskrivningen)?
Jepp, 507:ans "nyans" ligger mellan Y (gult) och R (rött) enligt mina beräkningar på typ Y60R, här kan man roa sig med att fundera över NCS kontra HSV där NCS färgcirkeln har 90 grader mellan Y(gult) och R(rött) medans HSV har 60 :shock: . "Svärtan" på 507 är 70 och mättnadsgraden 10. dvs 507, en mörk och relativt kulörfattig rödaktigt orange; 7010-Y60R
bergwall skrev:För RGB och CMY är det kanske svårare att säga eftersom alla är en mix men om man skulle hårddra skulle man på motsvarande sätt säga att färgens kulör blir den av R, G eller B med störst tal på mellan 0 och 255?
ehh... kort sagt nej... i båda fallen bestäms nyansen, mättnaden och ljusheten av förhållandet mellan mängden dom inblandade färgerna, 507:an blir ju i RGB(255): 93,79,68 och dess renodlade Nyans 255,100,0 ... inte helt självklart. RGB och CMYK är ju färgsystem anpassade för sina användningsområden, bildskärm och tryck medan NCS och HSV är färgsystem.
bergwall skrev:Jag har länge trott att 322 blir gul för att det är grundfärgen som kikar fram, eller för att den bröts ner av UV-ljuset på det viset. Eller är alla pigment alltid lika starka? När jag var lite yngre och kladdade på dagis så blev blått och gult grönt, är det fortfarande sant? Är då blått ett svagt pigment i 322?
Jag vet inte varför 322 blir gulare med åren... och att förutse hur en färg bryts ner... låååångt utan för mina kunskaper. Färgen byggs upp av ett antal olika färgpigment jag antar att olika tillverkare använder olika sorters pigment men om vi förutsätter att 322 bleks mot gult och att det inte är Zinkkromaten som tittar fram så stämmer ditt antagande att det gulaktiga färgpigmentet bryts ner långsammare än andra pigment som man har använt för att blanda till 322

här har vi mitt exempel med 325 igen: på Lansen blir den ljusare och gulare på en PBV ljusare och gråare. är det då olika färger man har använt, eller underbehandling eller typen av slitage????
bergwall skrev:Kan man i NCS-systemet inte ta fram alla kulörer (utom metallik och andra konstigheter)? Sedan att inte alla finns på provchip är en annan femma, S 2953-Y17R finns tex inte. Vart är begränsningarna?
Helt rätt! men! att ta fram ett färgprov på en udda färg kostar 6000:- plus moms, jag har frågat, och kommer du till en färgtillverkare med den koden så stirrar han bara på dig eftersom han har räknat fram sina recept på kända kulörer.... att ta fram ett nytt recept är inte lätt det heller, jo jag har frågat även här
bergwall skrev:Sorry många frågor.


=)

det är typ meningen med forum =)
bergwall skrev:Petimetertankar om orden"färg" och "kulör". Jag har länge levt i tron att färg är det kladdiga i burken, exempelvis alkydfärg, tvåkomponentesfärg, Humbrolfärg etc, -engelskans "paint". Kulör är för mig: röd, grön, brandgul, ljusblå, etc, dvs upplevelsen, -engelskans "culour". Om man ska dra det till vårt språks ursprung är det möjligt att det är en felaktig uppfattning eftersom tyskans "farbe" verkar vara "kulör" (källa: google translate : ) ). Jag brukar ändå blanda begreppen hej vilt och oftast ger sammanhanget vad jag menar så det brukar sällan bjuda på missuppfattningar, men det är sånt jag brukar fundera på när jag har en stund över (=navlen är ren och elementen luftade).
håller med fullständigt! även om jag slarvar, virrar så är det precis så jag menar med färg och kulör
bergwall skrev:Är målat att ta fram exakt rätt nyanser till Viggen-modellen som stundar, och på något bra sätt översätta dem till Humbrol, Gunze, Tamiya etc? Eller vart ska detta sluta? : )
Nja... det också men faktiskt har jag pysslat med det här ett tag för att försöka hitta så riktiga nyanser som möjligt för den som vill bygga Svenskt och eventuellt kanske kunna ta fram svenska färger från någon tillverkare.
Robin skrev:Det som inte finns i NCS är nog ett recept som styr maskinen som blandar till beställningen i färgbutiken. Jag skulle för många år sedan ha en viss, nära olivgrön färg, till kanterna på landskapet på SMJ (den görna kanten i panoramabilden här:
http://www.smj.org/wp/?p=4392&cat=120 ).
Jag tog med en provbit till färgaffären och de satte den i sin färgscanner. Enligt NCS så fanns det en grönare kulör och en brunare men INTE exakt den jag ville ha, den grönare var rejält mycket grönare och dito för den bruna. Eftersom jag hade brunt pigmentpulver så valde jag det grönare receptet och sen rörde jag i brunt tills det såg bra ut.

När det gäller blekning/åldrande så är det nog så att vissa av de pigment som används för att få fram rätt kulör påverkas mer av solens ljus, väder & vind än vissa andra och då drar färgen iväg åt något håll (gult och blått blir grönt men om det blå pigmentet bryts ner fortare så gulnar ytan).
Det räcker alltså inte med att veta den ursprungliga kulören för att klura ut var den kommer att hamna utan man måste veta vilka pigment (kemin) som används för att mixa ihop (det finns mer eller mindre hållbara pigment med samma kulör, den röda på Volvos bilar på 70-talet blev ju rosa men det fanns andra röda som håller bättre, framförallt nuförtiden).
/ Robin
Precis! med bara det tillägget att NCS koden inte kan användas som recept utan maskintillverkaren har räknat ut recept utifrån NCS, eller RAL eller FS


låååångt svar som jag hoppas inte förvirrar för mycke!

som sagt fyll gärna på med era egna recept för att måla svenskt! färgupplevelsen är ju svårt subjektiv!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Re: Svenska färger

Inlägg av HenrikB »

Lars Befring skrev:
bergwall skrev:Är målat att ta fram exakt rätt nyanser till Viggen-modellen som stundar, och på något bra sätt översätta dem till Humbrol, Gunze, Tamiya etc? Eller vart ska detta sluta? : )
Nja... det också men faktiskt har jag pysslat med det här ett tag för att försöka hitta så riktiga nyanser som möjligt för den som vill bygga Svenskt och eventuellt kanske kunna ta fram svenska färger från någon tillverkare.

som sagt fyll gärna på med era egna recept för att måla svenskt! färgupplevelsen är ju svårt subjektiv!

/L
För några år sen så tog Don Color/JPS Color fram svenska färger som såldes av Rebell ett tag. De verkar förövrig slut och borta från marknaden. Jag köpte på mig en bunt, men de enda två jag testat var 325M (som ändå blandades med svart för en Dornier 24) samt 058M, blågrå. Den blågrå stämde inte alls med min uppfattning om hur det BORDE se ut (alldeles för ljus och... blå) , men det behöver ju inte stämma. Har du eller någon annan testat de här färgerna? Det kändes väldigt lyxigt att ha en uppsättning flygvapenfärger direkt från flaskan, men det var kanske för bra för att vara sant.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Svenska färger

Inlägg av Mats Averkvist »

bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Svenska färger

Inlägg av bergwall »

Hej,

Ok, intressant. Hör med Hannants, de kanske kan ta upp någon av kulörerna i Xtracolour-sortimentet. 322 brukar väl vara den som lättast att få till fel. Men å andra sidan kanske de vill vara konsekventa och då kanske de vill ta fram flera stycken i den svenska standarden?

Ok, jag förstår, det är mest en halvt filosofisk studie? Jag tror inte att jämförelsen med "grundkulörernas" kopplingen till verkligheten kan fulländas i och med att man inte vet hur pigmenten bryts ner på de verkliga manickerna.

Intressant dokument Mats. Det låter ju helt otroligt att de ska finnas exakta ekvivalenser mot försvarets kulörer i urvalet av faststälda NCS som finns som standard?? Å andra sidan kanske det är inom ramen för de vanliga avvikelserna?

Om man går in på en mer etablerad/välsorterad färghandel så brukar de ha en lite dyrare spektrometer som fångar kulörer mellan de faststälda NCS-kulörerna (det finns även lite billigare varianter som bara hänvisar till NCS). Man får då ett recept i termer av brytpastor (YO, SS, BS etc ) och då kan man få en kulör som är till förväxling lik det prov man kommer in med (man får dock ingen NCS-kod).

Jag tror inte att det vara samma sorts färg på pansarfordon som på flygetyg. Jag vill även minnas att tex 325 förbättrades.

Jag har själv haft en del bekymmer att ta fram en hyffsat bra matchning till svensk gul och blå. Det största problemet är att tryckarna inte har en konsekvent uppfattning om samma kulör. Det andra problemet är att Pantone (eller FS) sällan har de exakta kulörekvivalenser som man söker. Det tredje problemet är skalaeffekten som spökar. Även om man har hittat en kulör i Pantone som stämmer väl med verkligheten ta tex 123 för kronmärksgul, så ser den ut att dra för mycket åt rött på en modell.

Det ironiska och tragikomiska i sammanhanget är att man aldrig kommer komma fram till en entydigt sanning eller rätt svar. Utgångsläget kommer alltid variera eftersom förutsättningarna skiljde mellan olika indivder och hur väder och vind plågade dem. (Kronmärken tex skiljde sig om de var målade eller dekal, etc, etc.) Dessutom kommer åsikterna om hur detta gestaltas på bästa sätt (i olika ljus) variera på lika många sätt. Så det finns två variabler eller springande punkter. Hur man (jag) än försöker, är jag tveksam till att man kommer komma fram till en sanning. Men man kanske kan hitta ett svar som många är till freds med.

Hälsningar
Robert
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Svenska färger

Inlägg av Lars Befring »

Hej Igen!

Tack Mats! enda lilla problemet med den standarden är att den inte täcker det vi är intresserade av =) med undantag för 058 och kanske någon till

Att försvarets färger har en NCS motsvarighet är kanske inte så konstigt eftersom FOA var med och grundade NCS i Sverige =)

GLÖM det därmed grundkulören!!!!! skulle aldrig ha lagt upp bilden! den är ENBART med för att kunna säga att kulörsvaga färger är XXX och inte YYY dvs utgå inte från en mörkt brun när du ska måla splinterkammots svarta

Jepp.. dom kan återskapa färgen från färgprov... problemet här är hitta bra färgprov

Sedan kommer den subjektiva färgupplevelsen ute i fält som ju är beroende på väder, vind, ljusförhållande och så vidare just FVs Blå och GULA ser ju inte kloka ut om man gör dom "rätt"

Skaleffekt-myten borde vi kunna avliva... det finns INGEN skal-effekt det som däremot finns är hur olika färger upplevs i olika ljusmängder, vi vill ju gärna att våra modeller ska se ut som om dom står ute i dagsljus när dom för det mesta står i MYCKET svagare konstljus så det är klart att vi måste ljusa upp och förstärka kulörer för att få rätt känsla. Visst brukar man prata om avståndseffekter... men då ska man iväg till 100 tals meter vid normal disighet...

Det är därför jag efterlyser egna "recept" på försvarsfärgerna... subjektiva uppfattningar alltså

/L

Nope.. man kommer aldrig till någon sanning, färgupplevelsen är subjektiv men man kan prata om det och utveckla kunskapen
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Svenska färger

Inlägg av Lars Befring »

HenrikB skrev:För några år sen så tog Don Color/JPS Color fram svenska färger som såldes av Rebell ett tag. De verkar förövrig slut och borta från marknaden. Jag köpte på mig en bunt, men de enda två jag testat var 325M (som ändå blandades med svart för en Dornier 24) samt 058M, blågrå. Den blågrå stämde inte alls med min uppfattning om hur det BORDE se ut (alldeles för ljus och... blå) , men det behöver ju inte stämma. Har du eller någon annan testat de här färgerna? Det kändes väldigt lyxigt att ha en uppsättning flygvapenfärger direkt från flaskan, men det var kanske för bra för att vara sant.
Nope, jag hann inte testa färgerna =( och har faktiskt inte hört något från dom som gjorde
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Svenska färger

Inlägg av Ulf Lundberg »

Titta själv.
Blanda själv.
Uffe
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Svenska färger

Inlägg av Per K »

Ulf Lundberg skrev:Titta själv.
Blanda själv.
Uffe
Jag tycker målandet är tillräckligt svårt helt utan att behöva kladda med färgblandning så jag skulle tycka att det var fantastiskt bra om det fanns hyfsade svenskfärger att tillgå.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Svenska färger

Inlägg av bergwall »

Stort tack för all info.

Åh tusan var FOA inblandade i NCS! Då förstår jag att det kanske finns större chans till matchning mellan FMV och NCS.

Jo det är sant att en eventuell skalaeffekt borde ju inte vara direkt knuten till föremålets storlek utan snarare till ljuset. Kanske vilseledande term över huvud taget.

Det där med grundkulörerna var ändå ett nytt synsätt för mig. Infallsvinkeln är uppfriskande.

Jag har inte några egna recept att komma med. Undrar om inte ämnet luftats tidigare. Kanske svårt att hitta igen i havet av information och snarlika trådar. Men jag är intresserad att ta del av de som har hur som helst.

Fridens liljor
Robert
Per Björkqvist
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 mar 2015, 15:31
Namn: Per Björkqvist

Re: Svenska färger

Inlägg av Per Björkqvist »

Hittade denna tråd av en slump,men nu finns detta sortiment hos Alfahobby genom min försorg.
Jag har genom färganalys från originalfärgprover tagit fram de 10 vanligaste kulörerna som vattenbaserad akrylatfärg, inklusive fyrfärgskamouflaget.
Ni hittar dessa på www.alfahobby.se
Fler lite udda kulörer på G så småningom,typ FC-orange och divisionsfärgerna!
//Per
Skriv svar