Svenska färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Svenska färger

Inlägg av Hobby-Importen »

När jag för jättelänge sedan tog fram svenska färger genom Xtracolor, skickade jag godkända
färgprover som jag fått från FMV. Det intressanta var, att jag hade tre stycken prover på
325, och lade man dom bredvid varandra, så var de olika! :-)

Jag vet att Hannants senare släppt dom både i eget namn och Kuivalainens och har inte sett
de på länge, men de är i originalnyanser, så det blir lite mörka i 1/72.

Jens
Daedalus Models
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Svenska färger

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har ett par av dom burkarna kvar. Det blev som sagt lite mörka i 1/72 samt att de var ju i någon halvblank variant.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska färger

Inlägg av Björn B »

Alla Xtracolor var väl blanka för att slippa blanklack innan dekalerna skulle på?
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Svenska färger

Inlägg av Johan C »

Björn B skrev:Alla Xtracolor var väl blanka för att slippa blanklack innan dekalerna skulle på?
Över lag är Xtracolor blanka, och även de svenska färgnyanserna som Jens tog fram. Men det finns några få undantag, till exempel färger avsedda för militära fordon, tyre black, exhaust samt några cockpitfärger. Det är dom jag minns på rak arm, finns säker flera.

Och jag är glad att jag fortfarande har ett litet lager av Jens svenska nyanser kvar, dom kommer till användning då och då... ;)

/Johan C
Johan Carlbom
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Svenska färger

Inlägg av Kjell.S »

Jag gjorde för flera år sen ett inlägg i debatten om fordonsmålning som finns här http://www.sphf.se/monstermalning.htm
Hogge40
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 nov 2014, 21:45

Re: Svenska färger

Inlägg av Hogge40 »

Jag grottade ner mig i det här för några år sedan. Jag skaffade NCS-färgprover och begav mig till ett antal museum och jämförde och kan säga att de moderna färgerna va rätt så "spot on" De äldre varierade mer men var ändå "in the ballpark" så att säga. För mig, som nyligen börjat experimentera med moderna målningstekniker, är Ncs extra intressant då man kan ta reda på hur färgen är uppbyggd. Att veta att t.ex. 326M och 322M är samma färg (G30Y) fast med olika svarthet och kulörtäthet är guld värt. Det innebär att jag kan välja en grundfärg som liknar G30Y och göra den mörkare med mörkgrön eller mörkblått och ljusare med gul eller lime och på så vis enkelt variera mellan skugga, mellanton och highlight av både 326M och 322M med ett fåtal färger. Man kan använda svart för att tona ner färgen och vitt för att göra den mer "pastellig". Perfekt om man vill göra en lite sliten 37a där färgfälten kan variera från mossgrön till lime på samma flygplan.
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Svenska färger

Inlägg av Hobby-Importen »

Lite kuriosa, när jag tog fram jaktviggenfärgerna, så var det diskussion ifall J35J hade
samma färger. Till slut ringde jag upp FMV (?) och bad att få kopplas till någon som kanske
visste något om det. Hamnade hos en trevlig karl som förklarade, att de testade med
Viggenfärgerna, men de var för effektiva på Draken, den syntes inte och det blev en
säkerhetsrisk. Så de blandade i cirka 10 procent svart i översidesfärgen så den blev
lite mörkare och inte "osynlig". Inte ofta en kammo-färg blir så effektiv, så att det anses
farligt! :-)
(Karln jag pratade med var f ö han som tagit fram färgen, så jag hade ingen anledning
att tvivla på saken!) ;-)

Jens
Daedalus Models
Sundelin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2012, 17:31
Namn: Sten Sundelin
Kontakt:

Re: Svenska färger

Inlägg av Sundelin »

Minns även att när vi sprutade färgprover till IPMS Scala på 80-talet och var på Beckers(?) färglabb, så blev en av de anställda intresserad och mätte lite på den svarta. Han kom tillbaka med hakan släpande i golvet: "Jag trodde inte att det gick att göra så matt färg"...
Skriv svar