Ny Viggen i 1/48!!!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ny Viggen i 1/48!!!

Inlägg av Erik_G »

Nu när den första euforin lagt sig och man börjar se nyktert på situationen så vill jag bara fundera lite öppet angående den kommande viggenmodellen.

Om det vi kommer få har samma klass som Tarangus Lansen så är det helt ok. Det är ju definitivt inte sämre än Esci/Airfix. MEN...

Lansenmodellen är en kortseriemodell av ett udda flygplan. Byggsatsen är lite "rough around the edges" som det heter på engelska. Detta är klart förståeligt med tanke på att Lansen kanske inte är det mest kända flygplanet utanför Sveriges gränser, det är den första byggsatsen från ett helt nytt företag och man har förmodligen haft en väldigt snålt tilltagen budget.

En byggsats på Viggen tror i alla fall jag, är en helt annan historia. Marknaden för byggsatsen är definitivt global. Att ta fram en kortseriebyggsats med en serie på ett par tusen tror jag är en missad affärsmöjlighet. Jag hoppas att Tarangus har tillräckligt med finansiella muskler för detta projektet att man kan dels satsa på en stor serie, dels lägga tid på att få till en byggsats som är mer åt Hasegawa-hållet när det gäller detaljnivå och passform (hamnar man på en nivå jämförbar med Trumpeter och Hobbyboss hart man ju gjort ett riktigt bra jobb, men varför inte sikta mot toppen :-) ).
En bra och lättbyggd Viggen har ju alla möjligheter att kunna sälja bra även till mindre avancerade byggare - vilket gör marknaden ännu större, än om man producerar en typisk kortseriebyggsats som kanske skrämmer dem som inte gillar resin och fotoets.
Sen hoppas jag givetvis att fler versioner dyker upp, vi vill ju kunna samla dem alla, eller hur?

Jag hoppas att försäljningen av Lansen gått över förväntan och att man därför har modet att ta ett större kliv med Viggen. Skulle det vara så att man behöver få in lite mer pengar för att kunna nå dit man vill med Viggen så kan jag på förhand lova att köpa minst två Lansen till (J32or, när de släpps) samt att jag gärna skriver upp mig för ett par Viggen redan nu.

mvh
Erik G
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Ny Viggen i 1/48!!!

Inlägg av Janne.S »

Håller helt och hållet med dig Erik!

Attt ta fram formarna till en "riktigt" gjuten modell handlar om prisklassen 100-200 000 kr om inte mer. Maestro har ju redan ett samarbete med Eduard så tillgång till maskiner finns säkert....bara att fixa fram flisen för att göra formarna! (Och eduard kvalité på injektionsgjutningen vore inte fel)

Jag tror också att det finns en stor internationell marknad för en VIggen och att en kortserie modell inte riktigt kommer mätta den..... utan det kommer handla om liknande volymer som Gawas Draken!!


JAg börjar redan få ont i plånboken.... givetvis behöver man ju åtminstone en av varje version!!!!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Ny Viggen i 1/48!!!

Inlägg av Niklas »

Ja, jag tror faktiskt också att du är något på spåren där, Erik. Jag håller absolut tummarna för att Tarangus noggrannt analyserar marknaden för en Viggen, och väljer vägen du föreslagit. Dock har jag full förståelse för om det finansiella sätter käppar i hjulen. Tiden visar väl vart vi hamnar. Hur som helst ämnar jag sätta tänderna i MINST en.

Och Ja, jag ämnar bygga min Airfix också... ;)

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Trollis
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:39
Ort: Åre

Re: Ny Viggen i 1/48!!!

Inlägg av Trollis »

En superbt underbar rolig nyhet :D
Minst en måste det bli även om det innebär att man får leva på luft och vatten ett tag. :lol:

MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ny Viggen i 1/48!!!

Inlägg av Erik_G »

Hej Tarangus, hur går det med Viggen?
Är det inte läge för lite köttben i form av 3d-cad bilder snart?
Att följas upp med gjutformsbilder lite senare och första testshot kort innan släpp..

:-)
AndersN

Re: Ny Viggen i 1/48!!!

Inlägg av AndersN »

*bump*

Vore som sagt kul att få en liten aptitretare....
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Ny Viggen i 1/48!!!

Inlägg av ecafrze »

Jaså... Ni vill se bilder på Viggen..?

Det kommer dyka upp lite teasers under hösten, men först ska vi försöka få ut J32:an. Min rekommendation är att antingen prenumerera på nyhetsbrevet (som skickas ut med grymt oregelbundna intervall) eller gilla oss på Facebook! Nyheterna kommer där först!

MVH
Fredrik Zetterberg
Tarangus
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ny Viggen i 1/48!!!

Inlägg av Erik_G »

Jag gör redan bäggedera, men jag vet att ni även läser forumet här, så jag ville bara ge er en liten puff bara så ni inte glömmer bort att dela med er av vad som händer, så att ni vet att det finns en skara som väntar och väntar och väntar.. :-)
Jag är ju nyfiken på hur ni tänkt med er Viggen. Ofta kan man ju redan på CAD-bilderna få en föraning om fler versioner ska släppas, vilka detaljer som finns etc..
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Ny Viggen i 1/48!!!

Inlägg av Stefan S »

Kan man räkna med en mängd resindelar mm så att man kan byta ut de flesta delarna på byggsatsen?

Stefan, mycket ironisk
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ny Viggen i 1/48!!!

Inlägg av Erik_G »

Min förhoppning är att man inte kommer BEHÖVA byta ut delar mot resin för att få till en helt OK Viggen. Jag hoppas ju på ett stort steg upp från Escis gamla Viggen.
Men jag kan tänka mig att marknaden ändå kommer finnas för detaljer som vindmölla, fälld fena, stol och cockpit, samt etsade stegar, luftbromsar, FOD-luckor mm, så jag tror inte Maestro behöver lägga ner.
Gillar du resin kan du säkert köpa Esci/Airfix byggsatser billigt när Tarangus Viggen släpps :-P
Skriv svar