Förhandstitt på Pilot Replicas Volvo 959 bogserbil i 1/48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Förhandstitt på Pilot Replicas Volvo 959 bogserbil i 1/4

Inlägg av MartinN »

I väntan på att Henrik hunnit dokumentera sin veteran så stoppade jag som inspiration in några bilder på Kunskapsbanken från tiden då de fortfarande kändes nya.

/M
bergwall
Inlägg: 617
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Förhandstitt på Pilot Replicas Volvo 959 bogserbil i 1/4

Inlägg av bergwall »

Här är dekalerna:
Bild

Tack till de som hjälpt till och få fram lämpliga individer, bilar från F4, F6, F7, F11, F13, F15, F16, F17 och F18 finns representerade.

Jag kan bara hålla med om att det är en helt makalöst fin modell. Mina rutor vara också lite grumliga men de blev jättebra efter en omgång med Micromesh polerkit. Luckorna är easy peasy att kapa isär.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Förhandstitt på Pilot Replicas Volvo 959 bogserbil i 1/4

Inlägg av Johan Elvin »

Ser skitbra ut.
kan inte vänta på att denna kommer ut.
En liten undran bara, ska det verkligen stå "LOOVA"?

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 617
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Förhandstitt på Pilot Replicas Volvo 959 bogserbil i 1/4

Inlägg av bergwall »

Jo, någon har varit skojfrisk och flyttat om bokstäverna på 43333 ("22" på dörrarna). Det här är Henriks B bild men han brukar vara snabb att dela med sig så jag lägger ut bilden.

Bild
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Förhandstitt på Pilot Replicas Volvo 959 bogserbil i 1/4

Inlägg av Emil Lindberg »

Henrik Bergman skrev:Det är nog bäst att jag dokumenterar den vi har på jobbet, innan den försvinner.
Jag dokumenterade en del av flygunderhållskompaniernas fordon och aggregat för några år sedan. Här kommer ett kollage på Bogserbil 959A

Bild
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Förhandstitt på Pilot Replicas Volvo 959 bogserbil i 1/4

Inlägg av Johan i Hok »

Emil, har du händelsevis några traktorbilder? Jag är lite nyfiken på vilka traktorer FV använder nu då Case-traktorerna verkar vara på väg bort.

Johan i Hok
Som gärna ser lite Dallas-jeepar också ;)
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Förhandstitt på Pilot Replicas Volvo 959 bogserbil i 1/4

Inlägg av Emil Lindberg »

Johan i Hok skrev:Emil, har du händelsevis några traktorbilder?
Nej. Förvisso avsågs sådana ingå i beredskapsdelen i klargöringstropp jakt (skulle dra det andra BRAGG) samt i klargöringstropp lätt attack i Bas 90/Basbat 85, men jag har aldrig kommit kontakt med traktorer i mitt yrke. Dock vore det ju inte helt otänkbart att inmönstrade traktorer skulle komma att nyttjas, möjligtvis grönmålade i all hast (lär ju ha kunnat ge upphov till mycket varierande varianter och mönster, t.ex att man på en "grålle" lät det grå synas lite här och var).
Johan i Hok skrev:Som gärna ser lite Dallas-jeepar också ;)
Jag har försett Pilot Replicas medhjälpare med underlag även på Klargöringsbil 9711A och 9712B, som var den korrekta benämningen.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Förhandstitt på Pilot Replicas Volvo 959 bogserbil i 1/4

Inlägg av Johan i Hok »

Synd på traktorerna men kul med Dallasjeepen/ Klargöringsbilen! Jag hoppas verkligen det blir en modell av den. Även jag fick lite hjälp från dig med ett utdrag ur instruktionsboken för ett antal år sedan. Tyvärr havererade det bygget, men det är kanske dags att ta tag i ruinerna. Har en bild på ett exemplar med påbyggnad från Flodby(?) någonstans i gömmorna.
Johan i Hok
Skriv svar