Finsk F-18

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Finsk F-18

Inlägg av Mikael Falk »

Tja!

Tänkte bygga en finsk F-18 i skala 1/48 och undrar nu om bästa modellen för det och om det krävs stora modifieringar av en C version? :?:

Jag vet att de finska har b la en strålkastare på vänster sida och någon anten. Har för mig att de kanadensiska CF-18 har en strålkastare men de verkar svåra att få tag i...

Tips mottages gärna.

/Mikael
"1/48, för oss skumögda."
Niklas
Inlägg: 460
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Finsk F-18

Inlägg av Niklas »

Bästa modellen är utan tvekan Hasegawas representation av F/A-18. Jag är bortrest för tillfället, så jag kan tyvärr inte plocka fram en kartong och kolla vad som följer med, men där kanske nån annan kan hjälpa dig.

Det jag har för mig på rak arm som måste konverteras är motmedelsfällarna under luftintaget, som ska vara av den dubbla typen, har för mig det är enkla magasin i byggsatsen. GPS-antenn får du nog lägga till på ryggåsen också, tror jag. Sen är det ju lite beroende på vilket årtal du tänkt dig också. De finska Hornet:arna har ju genomgått en slags Mid-Life Update, då dom bland annat fick "bird slicers" framför vindrutan. Du får fundera på årtal och vilken individ, så går det nog att hitta mer exakt information.

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Lennart

Re: Finsk F-18

Inlägg av Lennart »

Här finns en hel del intressant Mikael /Lennart (Priviligerad F-18 Spotter")
http://www.defenseindustrydaily.com/Fin ... 18s-05068/
http://personal.eunet.fi/pp/vmhalme/hor ... index.html
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Finsk F-18

Inlägg av Mikael Falk »

Tack Niklas och Lennart för era snabba svar!

Ja, Lennart vissa har det bra där nere... :-) Själv ser man på sin höjd någon Super Puma...
"1/48, för oss skumögda."
Lennart

Re: Finsk F-18

Inlägg av Lennart »

Jepp så är det :D Men en Puma är ju inte helt fel heller,alltid något /Lennart
Skriv svar