Thunderbolt!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1919
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Lennart 12 »

Fina målningar ! //Lennart
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Tack Lennart! :)

Är väl lite småsaker att rätta till men så här långt känns det rätt bra. Får nog säga det att bygga en flygplansmodeller av en annan typ än dem man brukar bygga är utvecklande. Har aldrig byggt någon Thunderbolt förut innan jag byggde de här tre. Och särskilt den blå hade jag nog målat lite annorlunda efter det jag nu sett var dekalerna hamnar. Men det är en trevlig modell att bygga och gav goda erfarenheter när det gäller maskering inför målning som jag nu kommer att använda på andra modeller. Men får nog säga att maskera en liten modell i 1/72 kräver både ljus och förstoringsglas samt glasögon numera... *s*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Fick ju med mig en Revell Thunderbolt hem från besöket hos Dinomin Hobby. Den här gången den senaste utgåvan. Får nog säga att formarna blivit lite slitna då det är rätt mycket gjutskägg att putsa bort. Men när det väl är gjort så är modellen lika fin som vanligt. Och dekalerna till den senaste utgåvan ser väldigt fina ut. Vi får väl se vad det kan bli av den lite längre fram...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Finns lite gula dekaler i Revell's dekalark för en P-47M från the 62nd AS. Dessa matchas tydligen bäst av Revell's matt gul nr. 15. Finns det någon i Sverige som säljer Revell's sprayfärger idag eller är internethandel'n enda alternativet?

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Är rätt kul att måla Revell modeller när man har de färger som behövs hemma. En P-47M då från 62:nd och då i Humbrol Hu 163 Dark Green och Hu 165 Medium Sea Grey.

IMG_20190604_194447_386.jpg
IMG_20190604_194447_386.jpg (46.8 KiB) Visad 5406 gånger

Behöver lite gul färg till rodret då...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Och med lite gul färg på och ute i solen...

IMG_20190606_183941_348.jpg
IMG_20190606_183941_348.jpg (48.05 KiB) Visad 5308 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Med lite dekaler då...

IMG_20190607_184603_907.jpg
IMG_20190607_184603_907.jpg (25.85 KiB) Visad 5237 gånger

Fick till den gula färgen på rodret men är inte helt nöjd med Revell's dekaler den här gången heller. De krävde rätt mycket Micro Set och Micro Sol för att fastna och anpassa sig.

Tror inte jag lägger på någon klarlack på de här modellerna utan håller dörren öppen för att kunna byta ut Revell's dekaler mot bättre dekaler i framtiden.

Frågan är om jag kan hitta en svart Revell Thunderbolt nu. Eller i alla fall dekaler till en från 62th FS...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Henrik R »

Ja det är inte lätt att måla med sprayburk. Jag får aldrig till det när jag väl provat. Du får till ett snyggt resultat i den lilla skalan också!.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Henrik R skrev: 04 jul 2019, 20:18 Ja det är inte lätt att måla med sprayburk. Jag får aldrig till det när jag väl provat. Du får till ett snyggt resultat i den lilla skalan också!.
Tack Henrik! :)

Har fått rätt bra övning på mina Mustanger. Det svåra momentet med Thunderbultarna var att skapa mjuka övergångar. Lösningen låg i att måla och maska i etapper samt se till att tejpen inte låg dikt an mot modellen.

Både Tamiya och Humbrol har bra sprayburkar att måla med. Funkar bra i den lilla skalan då man oftast får färgen att räcka längre och målningsmomenten går rätt snabbt att utföra.

Har några Luftwaffe nattjaktskärror som väntar. Vi får väl se om jag lyckas lika bra med dem... *ler försiktigt*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Lerxzt »

En airbrush är idag inte en så stor kostnad Andre'. Spruta och en enkel kompressor går att hitta för ett par tusingar. Men du har gjort ett bra jobb med flygetygen! Fint jobbat.

Bor du förresten i Varberg? Om så kul då det är min gamla hemstad :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar