Frågor om Stagg eller Bragg till SF/SH 37

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Frågor om Stagg eller Bragg till SF/SH 37

Inlägg av hanfeh »

GOTT NYTT ÅR alla modellbyggarvänner. En lugn nyårsafton har gett utdelning i en hel del byggtid under nyårsdagen. F.n. håller jag på med komponenterna på uppställningsplattan till mitt undplut S37 diorama. Som vanligt minns jag inte alla detaljer och foton saknas helt så om nån vet råd är jag tacksam för svar och kommentarer.
Enligt skolboken skulle uppställningen se ut enligt nedan.
Bild
Jag tänkte sätta Staggen till vänster om fpl och undrar om det inte är där den ska stå om det finns plats på plattan. Antar att AC anslutningen sitter på V-sida för alla fpl 37? Puggen till höger?
Bild

Jag vet inte var AC slangen ska anslutas till Kraftvagn 745B (staggen)? Ser ut som det finns något på taket längst fram som skulle kunna vara en AC anslutning? Eller är det under luckan på fronten där elkablarna går ut?
Bild
På bilden nedan från F13 ser det ut som 745B var vanlig för SF/SH 37.
Bild

Vilken är den mest korrekta benämningen, stagg eller bragg? Skiljer det sig åt mellan spaning och jakt då spaningen inte stod i beredskapsläge på samma sätt som jakten?
Med hopp om att få till det så verklighetsnära som möjligt.
Målningen av splinterkamoflaget på vagnarna tar jag lite pö om pö så det dröjer nog innan de blir klara.
http://www.123minsida.se/Rb67S37Diorama/99443382
/Hasse
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Frågor om Stagg eller Bragg till SF/SH 37

Inlägg av Emil Lindberg »

hanfeh skrev: Enligt skolboken skulle uppställningen se ut enligt nedan.
Bild
Fast det där är nog hämtat ur “skolboken” för klargöringsgrupp SK 60 lätt attack.
hanfeh skrev: Jag tänkte sätta Staggen till vänster om fpl och undrar om det inte är där den ska stå om det finns plats på plattan. Antar att AC anslutningen sitter på V-sida för alla fpl 37? Puggen till höger?
Ja, för det mesta satte man BRAGG:en (Beredskapsaggregat) till vänster om flygplanet eftersom att anslutningen (både elkraft och kylluft) för denna satt på vänster luftkanal. Eftersom att tankningsanslutningen satt i höger vingrot placerade man PUGG:en (som satt i klargöringssläpet) på flygplanets högra sida. Dock fanns det situationer och platser som medförde att man måste sätta PUGG (Pumpaggregat) och BRAGG på samma sida (vänster/höger), men detta innebar att dessa måste ställas upp nära flygplanet för att nå till andra sidan av flygplanet. Detta kunde i sin tur innebära att de var ivägen under klargöringen och måste knuffas/dras undan innan flygplanet taxade iväg.
hanfeh skrev: Jag vet inte var AC slangen ska anslutas till Kraftvagn 745B (staggen)? Ser ut som det finns något på taket längst fram som skulle kunna vara en AC anslutning? Eller är det under luckan på fronten där elkablarna går ut?

Slang plus kabel kopplades in under den svarta gummiluckan på BRAGG:ens front. Bakom dörrarna på BRAGG:ens front fanns reglage och mätartavlor, för handhavandet av BRAGG:en, så dessa dörrar stod öppna under klargöring, eller då BRAGG:en var inkopplad i flygplanet.
Vid längre transporter, t.ex mellan baser, kunde slangen, varpå även elkabeln gick, kopplas loss och placeras i korgen på taket på BRAGG:en. Vid transporter inom basen hade man slangen kopplad till sin anslutning i BRAGG:en och virade man upp slangen runt själva BRAGG:en.
Det här med klargöringsdiorama är ett j-la aber! Beroende på tidsperiod har BRAGG, brandsläckare, personalen uniform och burna utrustning, m.m. varierat. Det har funnit 4-5 modeller av BRAGG. Dessutom förekom det ”fasta” rulltankar på vissa baser och klargöringsplatser, medans andra saknade dessa och då nyttjade tankbil istället. Pö om pö försvann rulltankarna och man övergick till tankbil istället. Så även här spelar tidsperiod in, så även bas.
Det bästa är om man har ett eller flera bilder från en och samma tidpunkt och följer detta.
hanfeh skrev: Vilken är den mest korrekta benämningen, stagg eller bragg?
BRAGG. Denna hade både slang för kylluft och kabel för elkraft. En STAGG har bara det sistnämnda (i alla fall av vad jag har fått lära mig). STAGG användes inte på flygplan 37.
hanfeh skrev: Skiljer det sig åt mellan spaning och jakt då spaningen inte stod i beredskapsläge på samma sätt som jakten?
Nej, båda borde ha BRAGG inkopplad vid start. Man kunde starta på det interna batteriet, men misslyckades första startförsöket (hände sällan) hade man inte många chanser kvar. Att starta BRAGG:en och slå till huvudströmmen i flygplanet en stund innan start innebar att tröghetsnavigeringssystemet hann ”rätta in sig” innan flygplanet startades upp, vilket kunde spara tid.
Dock kunde ju modellen på BRAGG variera mellan olika troppar, även mellan olika jakt-, spanings, eller attacktroppar. Fanns det inte ”nya, fina” BRAGG till alla troppar fick ju vissa hålla till godo med en lite äldre modell.
hanfeh skrev: Målningen av splinterkamoflaget på vagnarna tar jag lite pö om pö så det dröjer nog innan de blir klara.
Vilka vagnar? Endast klargöringssläpet, innehållande verktygssatser och PUGG, hade kamouflage. Resten av släpen och bilarna var helgröna (det fanns dock en hel tropp vid F 17 vars klargöringsbilar (Dallas) och bogseringsbil (Volvo FL6 4x4) var målade i fyrfärgskamouflage)

/Emil - gammel 37-tekniker
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Frågor om Stagg eller Bragg till SF/SH 37

Inlägg av hanfeh »

Stort tack Emil för all information. Har jagat runt en hel del och inte lyckats få fram så klar information som från dig. Du är en "guldgruva". Tyvärr så har man inte alla frågor klara från början så det blir lite missar i vissa fall. Men viss konstnärlig frihet måste man ta sig även om jag bygger lite museum-orienterat för att visa hur det kunde se ut. Största felet är alltid bristen på yta och att man måste komprimera. Undplutonen grupperade inte alls så nära Bakom utan långt bort i skogen.
Ajdå, har jag lyckats kopiera exempel från uppställningsplatta lätta attacken. Tog den kanske för att alla komponenter syns så tydligt på den utlagda bilden.
Min uppställning (1981 ???) visar hur det såg ut precis innan rörlig klargöring infördes vid övningar på Kjulabasen. Det blir fasta rulltankar.
Då blir det helt rätt med PUGG till höger och BRAGG till vänster om fpl. Jag rättar jag min byggblogg till BRAGG.
Nu ser jag den kvadratiska gummiluckan där AC slang och el ska vara ansluten. Det blir en miss att inte luckorna är öppna på den BRAGG som jag tänkte skulle vara ansluten till fpl. På den andra rullar jag upp slangen runt BRAGG:en. Super med din beskrivning av hur det gick till :D
Med vagnarna avser jag undplutonens stabs och labvagn. Har bara sett helgröna (eller ganska blekt grönbruna) BRAGG och PUGG.
/Hasse
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Frågor om Stagg eller Bragg till SF/SH 37

Inlägg av bergwall »

Hej,
Om du vill ha skolboksexempel så skulle det se ut något i den här stilen:
Bild
Fler bilder på:
http://s236.beta.photobucket.com/user/b ... rary/ANBAS
Men som sagt, ta det med en nypa salt.

Det finns bilder på BRAGG och PUGG i
http://s236.beta.photobucket.com/user/b ... aningsMtrl
om du tänder upp menyn "show albums and stories"till vänster.
/R
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Frågor om Stagg eller Bragg till SF/SH 37

Inlägg av Emil Lindberg »

bergwall skrev:Hej,
Om du vill ha skolboksexempel så skulle det se ut något i den här stilen:
Bild
Fler bilder på:
http://s236.beta.photobucket.com/user/b ... rary/ANBAS
Men som sagt, ta det med en nypa salt.
Nu bör vi hållar isär begreppen en aning. "hanfeh" skrev i föregående inlägg att hans diorama skulle spegla klargöring innan rörlig klargöring infördes, d.v.s innan Basbat 85/Bas 90 infördes. Bilderna ovan är hämtade ur ANBAS, som var ett reglemente för Basbat 85 och bilderna visar således rörlig klargöring. På sida 136 i boken "ÖB:s klubba" finns en bild son nog är mer passande. Så även på sida 90 i boken "Svenska flygbaser"
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Frågor om Stagg eller Bragg till SF/SH 37

Inlägg av bergwall »

Ah, tack. Jag ska ärligt säga att jag bara skummade inläggen, helt tvärtemot vad man ska göra om man ska svara på något. My bad : /
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Frågor om Stagg eller Bragg till SF/SH 37

Inlägg av hanfeh »

Många tack för mera hänvisningar till bilder. Synd att man inte tänkte på att behålla ANBAS och annan litteratur när det begav sig.
/Hasse
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Skriv svar